RSS

Tuesday, October 27, 2009

DOA..


'Doa tu ad 3 unsur..
1- aqidah kita
2- menghina diri
3- memohon kepada Allah'

nie antara sikit inti pati disampaikan dlm kuliah maghrib kelmarin mlm..
biasa je intonasi pemberi tazkirah, bersahaja..xda penekanan suara diselitkan..
tapi cukup berkesan tuk buat kan air mata ni brani untuk meloloskan diri..mujur air mata xda suara, kalu x mesti dh 'riuh' sebb kluar ramai2 sekali gus..

rasa hina dan kerdil menyelubungi diri, rasa apa yang di buat selama nie tiada nilai di sisi Allah..entah Allah pandang atau x 'cahaya sinaranku' nie..kita tidak sedar, nikmat Allah tu sgt banyak hingga kita lupa nk bersyukur..selama nie jika Allah tetapkan kita menjadi tetamu di RumahNya, pernah x kita berfikir kenapa Allah panggil aku ke RumahNya?? knapa org lain senang lenang dalam bilik, main laptop, tgk movie, kuar makn2.. tapi kita plak digerak hati oleh Nya tuk ke Rumah Allah..berjemaah di sana

selama nie kita sering mngadu pada manusia jika hadapi masalah kan..(walaupun hkikat sebenar penulis jenis yang pendamkan prasaan samada geram ke, suka, syg, marah, tau benci ke,etc)..pernah 1 hari nie mengadu pada teman sekelas tntng masalah n tkanan yg dhadapi..rasa lega bila bercerita..bnr lh ckp org, kalu kita share problems, it goes together with what we said..tapi sedar x kita, yg kita mngadu tu pada manusia..sehebat mana pun dia dlm psychology sekali pun x kn tndingi Allah Taala..

nie dah masuk study week..
next week 1 nov bermulalah paper pertama final exam..time2 nie, selalunya baru manusia sedar Allah tu ada.. bru nk cepat2 mohon agar dpt cemerlang exm..sebelum2 tu, x terasa pun..
ada masalah jer, ngadu kt kawan..
ad berita gmbira nk di share, kuar makan ngan kawan..
semuanya ada kaitan dengan manusia..bukan dengan ALLAH pun..
kita xpernah sedar Allah menanti2 kita berdoa dan merintih memohon padaNya..
tapi kita teramat2 sedar kita terlupa nk wish happy brthday pada manusia..

nie lah manusia..ingt Allah bila dh xda alternatif lain..
tpi ingat mnusia x kira masa..cuba lah kita fikirkan, macam mana nilaian ALLAH pada doa kita yang dipohon bila DEKAT NAK EXAM jer..
Allah tgk ke doa kita tu??
Allah ingat ke manusia yang jarang2 WISH SYUKUR padaNya nie??

0 comments:

Post a Comment