RSS

Monday, November 02, 2009

kita SERU atau kita kan DISERU..


"Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".


syukur Allahamdulillah, Dia masih sygkan kita tuk terus bertaubat dan beribdat..
jika pagi tadi, kita di'syahid'kan Allah tuk selama2 nya..apakah kita dah bersedia tuk hadapi soalan2 malaikat Mungkar & Nakir??
adakah semalam sebelum tido kita dah mengucap syahadah, kita dah maafkan semua orang, kita dah lakukan witir sebagai penutup solat sebelum kita tido??


Abu Hurairah r.a (sahabat & murid Rasulullah)

“Kawanku, Rasullullah saw telah mewasiatkan 3 perkara kpdku, yang ketiga-tiganya tidak akan aku tinggalkan sampai mati. Iaitu: Berpuasa sunat sebyk 3 hr dalam setiap bulan, mengerjakan sembahyang sunat dhuha 2 rakaat, dan mengerjakan sembahyang witir sebelum tidur.”


jika semua tu tidak dibuat dan nyawa kita telah ditarik tuk selama-lamanya, apakah kesudahan kita nnti dihadapan malaikat..dan bagaimana pula di hadapan Allah kelak??

'Ya Allah..tetapkanlah lidah kami pada kalamMu, pada syahadahMu..agar kami xmnjadi org yg hina dan rugi..ameen..'

dakwah itu adalah menyeru..dkwah tidak hanya tertumpu pada ceramah atau program2 agama..
peribadi kita juga boleh brdakwah..tunjukkan akhlak yg baik, agar menjadi ikutan org..itu juga dakwah..
jgn disempitkan pemikiran kita, dakwah itu hnya perlu dilaksanakan oleh alim ulama, para ustaz/ah, para mufti smata2..TIDAK!!

dakwah itu amanah Allah,utk kita tegakkan agamaNya..ianya
WAJIB bagi setiap insan bergelar muslim..namun setiap apa yg kita nyatakan dan seru perlu lah benar dan selari dengan apa yg disampaikan Rasullullah SAW..ad htih rwyat Muslim mnyatakan jika kita mnyeru apa-apa yg tidak sama dengan apa yg Rasulullah sabdakan, maka salah satu tempat di neraka telah ditempah oleh kita..nauzubillahi min zalik..

Allah itu yg serba tahu segala sesuatu..semoga Dia sntiasa mmbmbing kita ke jalan yg diredhaiNya dan tidak terpesong dari siratul mustaqim..

'Gembirakan lah hatimu dgn mengingati kebaikan2 yg pernah engkau lakukan..Tenangkan jiwamu dgn bertaubat dari kesalahan2..Bahagiakanlah orang lain dgn menghulurkan bantuan'

mutiara kata Dr. 'Aidh b Abdullah Al-Qarni









1 comments:

elif said...

https://saglamproxy.com
metin2 proxy
proxy satın al
knight online proxy
mobil proxy satın al
XBWF8

Post a Comment