RSS

Sunday, April 18, 2010

Pengalaman Baru

bismillahhirrahmanirrahim..
alhamdulillah, hari ni (18April, 8pg - 3.10ptg) sejarah baru pula bermula..bukan apa, dari dulu ag dah berkali2 dah diri ini kena suruh pi amik lesen..tapi alasan tu ada jerr..
awal ag lah,x dop masa lah, dok dang lah, dkat exam lah..mmg nok buat tapi dok dang sokmo..
ish..ish..ish..akhirnya 'terpaksa' jugak buat hari ni(^_^) Semalam, call Pok Hamid,emm..pakcik nie lah yg ajor k.Chik sy tuk amik lesen dulu..so akak cadangkan pada sy tuk blajor ngn pok ni..
alhamdulillah, dipermudahkan..
pok Hamid pesan 'esok datang PSM sblm 8 ya..bawak ic,bawak tuk bayaran sekali..pahtu pakai kasut sekolah'.. hehehe..lama d0h dop dgr ayat tu, kena pakai kasut sekolah.. emm,pakcik tu x tahu kot yg bakal pelajar dia nie dah 'tua' bukan budak sekolah ag..;p
pagi tadi, sampai kat PSM sy pun tepon lah pok Hamid..pok mintok sy tunggu kat pejabat pendaftaran dulu, dia on d way..
kata pok..'nanti pok masuk pejabat awok tegor lah pok ya..pok dok kenal awok..pok pakai topi'..
hikhik..kelakor plak..alih2, time pok masuk pejabat, aboh yg cam dulu tu pok Hamid..sebab sebelum2 ni, aboh yg gi antor amik k.Chik kat PSM & pok tu cikgu k.Chik gak..
yg lagi best nyer, masuk je pejabat lepas pok salam ngn aboh, bleh pok tanya soklan cepumas kat sy......'boleh dok agi ning?klu dok cukup umur dok leh amik lesen agi..berapa doh umor?'
hihihihi..aboh siap gelok agi..pastu empunya badan pun apa agi senyum je lah, smbil bagi ic yg pok mintok(cover cover)..pok doh pun masukkan nama sy tuk belajar ngn pok, so kalu ada apa2 kabor je kat pok..insyaAllah..
alhamdulillah, walaupun hari ni pengalaman boleh tahan lah teruk skit..dah muka ni mmg suka duk depan dlm kelas, sikit2 kena tanya soklan pastu on d spot plak kena jawab tanpa teng0k buku..ish3, doh lah sy ni x dop pengalaman langsung mandu, alih2 berguni2 soklan cikgu bagi tuk jawab dlm kelas..tapi x per, tu nama nya rezeki..
cikgu tanya on d spot, lagi senang ilmu masuk & mudoh tuk ingat insyaAllah..

ermm..tengok kartun kat sebelah nie..cuba kita kaitkan dengan kehidupan kita sebagai manusia yg beria-ria nok amik lesen ni..kononnyer lah kalu ada lesen baru lah boleh bwok motor, krete kat jalan raya secara SAH..ish3..
kalu lah kita ibaratkan 'lesen' itu umpama PAHALA..bersungguh2 kita untuk memastikan 'lesen a.k.a PAHALA' itu jadi milik kita..sanggup masuk kelas 'motor,kreta' 5-6 jam, sanggup pulak ke pusat ujian komputer untuk lulus ujian, hingga lah kalu tak dapat skurang2nya 42/50, sanggup bayar RM20 demi untuk amik semula test komputer..semua semata2 'lesen'..

bertungkus lumus kita buat amalan kebaikan, demi Allah agar kita diganjariNya dengan PAHALA..moga2 itu akan menge'SAH'kan lagi kita kelak untuk menuju syurgaNya.. sanggup kita buat amalan kebaikan itu berulang2 kali, sbb rasa masih belum cukup lagi amalan selama ini untuk membolehkan kita dapat PAHALA..
tapi bila dah sampai satu saat, tatkala Allah memakbulkan doa kita, kita rasa amalan kebaikan kita tu dah cukup..kita rasa Allah dah terima amalan kita, Allah dah kurniakan kita PAHALA..
kita rasa sangat yakin untuk merentasi jalan dunia, sebab yakin yg kita x akan buat silap..almaklumlah dah dapat PAHALA a.k.a lesen lah kononnyer!

ish..ish..ish..
ini lah manusia, baru je diuji Allah dengan sikit nikmat, terus jer lupa diri..
dapat je PAHALA a.k.a LESEN, terus x hiraukan dah LARANGAN2 ALLAH a.k.a ARAHAN DI JALAN RAYA..pecut ikut suka hati je..bukan nyer jaga betul2 PAHALA a.k.a LESEN tu..tup3,kena tahan dek Pak Polisi..semer kena check..rupanya lesen dh tamat tmpoh,rdtax x dperbaharui, arahan jalan raya main langgar jer..itu lah padahnyer..bila diri terasa SANGAT BAIK, x akan buat silap dah, x hiraukan dah larangan2 Allah kt sekeliling..bila tiba masa nyawa ditarik, baru sedar rupanya PAHALA yg dulu ada,kini dah takde..knapa??
sbb x perbaharui/tambah PAHALA,
sbb larangan Allah selama ni dh xamik kisah,redaahh jer..nauzubillah..
sbb manusia ni mudah lupa Allah, sedangkan Allah sentiasa rindu dgn rintihan kita untuk memohon sesuatu padaNya
semoga sama2 kita amik ibrah dari setiap perkara yg berlaku disekeliling kita..

'dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang'

12 comments:

0711699 said...

nur juaini..

uhibbunurilahi said...

hehe, kak ju..
seronok bace..lawok ler...
tu la k.ju, spe suruh kecik sgt..comei,hehe
(yg bercakap ni x sedor diri..hehehe)

betul2..kte ble dpt nikmat, trus lpe diri..
abes dilangarnya peraturan2 yng Allah ttpkan~

cahaya sinaranku said...

ooo...kena kan k.ju yer..
xper2 =p

betul3..hidup ini akan lebih bermakna kalu kita skmo kaitkan apa yg berlku skeliling kita dgn Allah..
sbb apa??sbb smer ye adlah ktentuan Allah,jdi pasti kan ad hikmatnyer..
kan2=)

uhibbunurilahi said...

hehe :)
xde la k ju.. puji je..
kan kalu
kecik=comei=awet muda
betui dop?hehe..(equation baru..rekaan profesor nih :P)

cahaya sinaranku said...

hehe..
kaloh albert einstein..
nmpok doh tu ciri2 prof..hihi=p
nas tket nnti bila ya?
huhu..thu x,tdi bru puan norlia bgtau kmi presnt 3-4 mei..
huhu..grup k.ju would b d 1st presenter..
alhamdulillah,termsuk dlm senarai sejarah2 Foodtech UDM..
in histry~1st grup that prsnt on their prcticl trining for 1st batch..
hikhikhik..

uhibbunurilahi said...

oh, insyaAllah, balik 5 mei..kol 9 pg gtu..
lmbt sket dr yg len..huhu
oh, boleh la p tgk nnt..eh, blh ke?

waah,, besh nye de dlm history..
nk jugok..
k. ju present 3 mei la dok? pkl brape??

uhibbunurilahi said...

oh, insyaAllah, balik 5 mei..kol 9 pg gtu..
lmbt sket dr yg len..huhu
oh, boleh la p tgk nnt..eh, blh ke?

waah,, besh nye de dlm history..
nk jugok..
k. ju present 3 mei la dok? pkl brape??

cahaya sinaranku said...

ooo..lmbt nyer kelik dumoh..
bleh2..dtg lh tgk..
kul 8.30 tklimat penyelia industri..
8.45 ucpan dekan..
kul 9 k.ju present..
huhuhu..
exm 3mei tu kul baper?

nk da dlm sejarah??
batch nsihah mmg dh ada dlm sjrah..
sbb time btch nashh lah PMFTM ditubuhkan ..
dulu time k.ju,FTM still gabung ngn FPB

uhibbunurilahi said...

ooo..
exm kul 11 smpai kul 2
klu smpat, n x kalut2 nk exm, ana p jenguk jap tgk k ju present..heheh~
klu x pn, pas2 tu buleh je..huhu ~_^

cahaya sinaranku said...

huhu..
mana2 ajer sis..
beres=)

0711699 said...

x pernah lupa sahabatnya, insya Allah..moga ju dapat harungi dgn terbaik. bukan hasil yang kita mahu, tapi usaha sepanjang final itu yang dibuat krn Allah yg kita inginkan..hasil tidak senikmat usaha..=)salam kemenangan buat sahabat..

cahaya sinaranku said...

jazakallah..
insyaAllah moga kita kn trus diperkukuhkan pada jalanNya..ameen

Post a Comment