RSS

Sunday, January 03, 2010

Bekalan air Gaza dalam keadaan genting

Ahad, 03/01/2010 – Program Alam Sekitar PBB ( UNEP ) memberi amaran bahawa bekalan air bawah tanah bagi menampung 1.5 juta rakyat Palestin berdepan kemungkinan terputus selepas kebanyakan punca air ini musnah akibat serangan Israel akhir 2008. Di dalam satu laporan UNEP di Gaza, sumber air alternatif perlu diusahakan bagi mengatasi masalah ini. “ Kemusnahan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih, melainkan masa dapat diputarkan kembali ke belakang. Selain kerjasama Mesir-Israel turut mengeruhkan keadaan, tindakan harus dikenakan ke atas negara ini,“ demikian tercatat dalam laporan tersebut.

UNEP menjangkakan USD1.5 bilion diperlukan bagi memulihkan bekalan air tersebut selama 20 tahun, termasuk prosese mengasingkan garam yang tercemar ke dalam sumber air bawah tanah. Perkara ini termasuk dalam 20 tuntutan yang terkandung dalam laporan UNEP bertajuk “ Kualiti Alam Sekitar Semenanjung Gaza : Disember 2008-Januari 2009”.

Laporan tersebut juga memberitahu perang Israel-Palestin into turut mengakibatkan pencemaran alam sekitar yang teruk. Selain itu, kemusnahan ekonomi yang disebabkan Israel memerlukan tahap pemulihan yang tinggi dan mengambil masa yang lama.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/

0 comments:

Post a Comment